Om oss
Tertnes Holding er organisert som et konsern med forretningsadresse i Bergen. Vår virksomhet har røtter tilbake til 1902 da Jørgensen etablerte entreprenørvirksomhet i Bergen.

Åpenhetsloven: Aktsomhetsvurdering 01.01 – 31.12.24

Tertnes Holding er organisert som et konsern med forretningsadresse i Bergen.
Vår virksomhet har røtter tilbake til 1902 da Jørgensen etablerte entreprenørvirksomhet i Bergen.

Selskapet er eier av ulike driftsselskap i varierende omfang og struktur. Det være seg entreprenør –, industri- og eiendom. Tertnes Holding har også andre investeringsaktivtiter i fellesskap med eksterne selskaper.
Tertnes Holding hadde 6 ansatte ved utgangen av 2024. Disse ansatte har hovedsakelig funksjoner inn mot underliggende driftsselskaper.
Tilhørende selskaper offentliggjør egen aktsomhetsvurdering for året 2024 på egen nettside.

Entreprenørvirksomheten er hovedsakelig samlet under Vestlandsentreprenøren AS med unntak av Entreprenør Magnar Sivertsen AS, som p.t er organisert under
JOJ Tertnes Holding AS.
Industrivirksomheten er samlet under TH Steel Solution AS og Bulder Verksted AS.
Eiendom er organisert under Tertnes Holding AS og Vesta Eiendom AS.
Andre investeringsaktiviteter ligger hovedsakelig under Tertnes Holding AS og Idun Vesta AS.
Se www.tertnes-holding.no for mer informasjon.

Vår virksomhet er del av det organiserte arbeidslivet og er bl.a. tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Byggenæringens Landsforening (BNL), Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA), Biloverenskomsten, Industrioverenskomsten, Anleggsoverenskomsten og Overenskomsten for Miljøbedrifter.

Det er styrene i de enkelte selskapene som forvalter selskapet og sørger for en forsvarlig organisering av virksomhetene, herunder at selskapene følger lover og regler.
Daglig leder står for den daglige ledelsen og skal følge de retningslinjer styret har gitt.

De sentrale punkter i Åpenhetsloven er :

  • Respekt for grunnleggende menneskerettigheter (*1)
  • Anstendige arbeidsforhold (*2)
  • Miljø (*3)
  • Antikorrupsjon (*4)

Våre selskaper skal aktivt bidra til at disse 4 punkter blir ivaretatt hos oss selv og hos våre leverandører.
Daglig leder er ansvarlig at rutinene etterleves.

Tertnes Holding AS, og dets selskaper, har stort fokus på og jobber kontinuerlig for å følge lovgivning som er gjeldende i det norske arbeidslivet. Dette omfatter også etterlevelse av gjeldende miljøpolitikk og regnskapslovgivning.
Vi har en risikobasert tilnærming til arbeidet med aktsomhetsvurderinger.
I Norge er menneskerettighetene synliggjort og skal ivaretas i lover og regler.
Når disse forhold er beskyttet på denne måten, vurderer vi dermed at det er liten risiko for at menneskerettighetene ikke blir respektert av våre norske samarbeidsparter/leverandører. Vi vil imidlertid gjøre nødvendige og hensiktsmessige evalueringer for å kvalitetssikre dette der vi mener risiko for brudd.

Resultater av aktsomhetsvurderinger
Internt i Tertnes Holding AS og dets tilhørende selskaper, er det ingen funn på at det er brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Selskapet har over mange år utarbeidet interne prosedyrer og rutiner for å ivareta ansattes arbeidsforhold. Disse er implementert i samtlige selskaper.

Ansatte kan varsle om uønskede hendelser og varslingskanaler er beskrevet i intern rutine for håndtering av konflikter, trakassering og annen utilbørlig oppførsel. Ansatte har et ansvar for å opptre på en etisk måte og å si ifra om noen handler i strid med lover, forskrifter eller styrende dokumenter eller rutiner.

Tertnes Holding AS sin drift har liten påvirkning på det ytre miljø.
Imidlertid vurderer vi det dithen at selskaper, der det foretas investeringer, kan påføre miljøet belastninger. Det er en målsetting at vi i disse selskapene ikke påfører miljøet en større belastning enn hva som er påregnelig for bransjen.  Vi jobber kontinuerlig for å redusere CO2 avtrykk og bidrar i størst mulig grad til det grønne skiftet gjennom elektrifisering av bilpark og andre tiltak innen ombruk, gjenbruk og sirkulærøkonomi i den daglige drift.

Tertnes Holding AS har også tatt initiativet til store prosjekter for regionen og lokalmiljøet for å oppnå øket miljømessig gevinst.
Kildn prosjektet på Askøy har som mål å redusere utslipp, veistøv, bilkøer, ulykker gjennom å flytte persontrafikk fra vei til sjø ved å etablere en fjordmetro bestående av et rutenett med utslippsfrie hurtigbåter i regionen. Samtidig vil prosjektet bidra til mer bærekraftig turisme ved å redusere utslipp fra transportdelen i reiselivet, bedre besøksforvaltningen og øke omsetningen for reiselivsbedrifter på en bærekraftig måte. Videre jobbes det for å etablere

Åsane Energipark som vil være en næringspark som i hovedsak produserer og dekker sitt eget energibehov, og som etablerer nye og etterlengtede industriarbeidsplasser i bydelen Åsane og dermed reduserer behovet for pendling for arbeidstakere i Åsane til andre bydeler.

I våre videre fremtidige investeringer vil vi også ha fokus på tilsvarende tiltak og nye tiltak som kan ta ned miljø-fotavtrykket og bidra til det grønne skiftet.
Selskapet har ikke funn inn mot brudd på miljømessige forhold.

Tertnes Holding AS og dets selskaper følger norsk lovgivning og god regnskapsskikk.
Styret og daglig leder i TH og samtlige selskaper har nulltoleranse for økonomisk kriminalitet. Dette gjelder både internt og eksternt. Selskapene, inkludert alle ansatte, skal aldri tilby eller motta ulovlige eller urettmessige pengegaver eller andre godtgjørelser for å oppnå forretningsmessige eller private fordeler for egen del eller fordeler for kunder, agenter eller leverandører.
Selskapet har ikke funn inn mot brudd på antikorrupsjon/ økonomiske forhold.

Eksternt har Tertnes Holding AS identifisert sine leverandører og forretningsforbindelser som benyttes. Selskapet har kun norske samarbeidsparter som bl.a inkluderer bank, forsikring, leasing/finans, regnskapstjenester, revisjon, juridisk bistand, rådgiving, IT-tjenester, leverandører av kontorrekvisita samt leverandør av renholdstjenester.
Vi har lengre tids samarbeid og god kjennskap til samtlige av disse. Dersom vi ved risikokartlegging har funnet ut at vi har hatt for liten kunnskap tilgjengelig, så har vi vært i dialog og fått tilfredsstillende utredninger og dokumentasjon.
Vi har ikke gjort noen negative funn eller avdekket negative forhold hos disse i vår aktsomhetsvurdering.

Vi vil midlertid også videre fremover ha mer fokus på problemstillingen. Ved eventuell fremtidige avdekking av negative forhold hos våre leverandører og/eller forretningsforbindelser, vil nødvendige og hensiktsmessige tiltak bli iverksatt.
Vi er av den oppfatning at god og åpen dialog er en riktig fremgangsmåte inn mot ønsket forbedring.

Selv om det ikke er avdekket negative forhold, er vi klar over at det ikke er mulig å eliminere alle risikoer. Tertnes Holding AS arbeider for å kontinuerlig forbedre våre prosedyrer og rutiner for å gjennomføre aktsomhetsvurderinger.

Når det gjelder leverandører av Tertnes Holding AS sine tilhørende selskap, så gjennomføres det i hvert enkelt selskap egne evalueringer og risikobasert tilnærming av leverandører og samarbeidsparter. Rutinen er iverksatt som et forebyggende tiltak med mål om forhånds kvalifisere leverandører og forretningsforbindelser. I slike evalueringer vurderes foruten forhold relatert til det konkrete produktet / tjenesten /leveringsbetingelser også bedriftens økonomiske forhold. Vi har også laget supplerende rutiner, som inkluderer risikovurdering rundt tema menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Avdekkede risikoforhold for selskapet.
Den største utfordringen Tertnes Holding AS som næringsvirksomhet møter på, er relatert til lokal politisk risiko som medfører manglende forutsigbarhet. På landsbasis er det risiko for endret politisk retning og rammebetingelser hvert 4 år. På lokalt nivå ser vi også utslag av at politiske partier kan endre tidligere beslutninger og støtte til enkeltsaker.
En annen utfordring er at kommunal saksbehandling av reguleringsplaner oftest tar veldig lang tid som igjen skaper manglende forutsigbarhet. Vi møter også stadig på endring av regelverk og øket krav til dokumentasjon som medfører at endelig løsning kan avvike stort fra planlagt løsning.
Dette er forhold som gjør hverdagen til Tertnes Holding AS og dets selskaper uforutsigbar og kan til tider skape handlingslammelse.

Videre målsetting er
Å vise vilje og evne til kontinuerlig forbedring for mennesker, samfunn og miljø gjennom samarbeid.

Konsekvenser ved avvik
Dersom det avdekkes avvik inn mot Aktsomhetsloven, både når det gjelder interne ansatte/forhold eller relatert til eksterne samarbeidsparter, så vil tiltak iverksettes for å gjenopprette avvikende adferd og handlinger.
Slike avvik kan få konsekvenser for arbeidsforholdet eller videre samarbeid.

Tilgjengelighet:
Denne aktsomhetsvurdering til Tertnes Holding AS er tilgjengelig på selskapets hjemmeside  www.tertnes-holding.no.
Selskapene under Tertnes Holding AS har egen aktsomhetsvurdering tilgjengelig under det enkelte selskap sin hjemmeside. Deres aktsomhetsvurdering bygger på denne aktsomhetsvurderingen.

Åpenhetslov og redegjørelse for aktsomhetsvurderinger eller rapportering om negative hendelser fra internt/leverandørkjeden/våre forretningspartnere kan rettes til anita.sognnes@tertnes-holding.no.

Tertnes Holding – Etiske retningslinjer og verdier

Tertnes Holding er et konsern med flere tilhørende selskaper. Disse selskaper har i all hovedsak sin geografiske tilstedeværelse på Vestlandet. Alle selskap har som mål å innfri de spesifikke forventninger som påhviler hver enkelt bedrift. Det være seg kvaliteten på de tjenester og produkter som blir levert, hvordan miljøet skal ivaretas, og ikke minst god ivaretakelse av alle ansatte. Gjennomgående gode valg og handlinger står i sentrum for oss.

Vi har i den sammenheng utarbeidet etiske retningslinjer som skal hjelpe TH og dets selskaper med å ta de riktige valgene slik at vi opprettholder et gjennomgående godt tillitsforhold til våre omgivelser og bevarer et godt omdømme. Ved å skape en felles plattform hjelper det med å synkronisere oppfatningen av hva de grunnleggende etiske prinsipper skal bestå av, noe som til slutt vil resultere i en god samlet selskapskultur.

De etiske retningslinjene er også et uttrykk for hva våre medarbeidere, forretningspartnere og samfunn skal kunne forvente av oss på alle nivåer – fra selskapet i sin helhet til hver enkelt ansatt. Våre etiske retningslinjer er noe som vi alle skal ha et bevisst forhold til og arbeide aktivt med, hele tiden. For at vi skal oppnå kontinuerlig forbedring oppfordres ansatte til å stille spørsmål rundt innholdet, og det legges opp til at relevante diskusjoner skal kunne gjennomføres med både kollegaer og ledere. Like viktig er det å skape en kultur der det alltid skal meldes i fra om noe ikke er greit i dette perspektiv.

Verdier

Våre selskaper har som målsetting å skape verdier for eiere, men også for samfunnet vi er en del av. Vi ser viktigheten av å bidra positivt til vårt nærmiljø og våre sosiale omgivelser. Dette skal oppnås ved å skape en bærekraftig utvikling gjennom bevisstgjøring, arbeidsmetodikk og strukturering. Vi er helt avhengig av medarbeidere som er samarbeidsvillig, initiativrik, løsningsorienterte, positive og har en stå-på-vilje, samt kjenner på en stolthet og blir inspirert av lagfølelsen samspillet mellom våre selskaper inviterer til. Vi ønsker å tilby et hyggelig arbeidsmiljø med stabile arbeidsplasser, trygge arbeidsforhold og gode betingelser for våre medarbeidere.

Vi ønsker at alle skal ha det kjekt på arbeidsplassen sin, der store deler av dagen tilbringes, og at kan være en trivelig sosial arena for de det gjelder. Et godt arbeidsforhold gir positive ringvirkninger inn mot den ansattes leveranse på det som gjelder egeninnsats og kvalitet i utførelse av arbeidsoppgaver, og dette er helt elementært for at vi skal innfri de forventninger våre kunder har til oss. Vi tar ansvar for at ingen av våre medarbeidere skal måtte arbeide i et uheldig psykisk og fysisk arbeidsmiljø, og vil med det alltid gjøre vårt ytterste for å fokusere, identifisere og forbedre oss på disse områder, som ledd i å forsikre at alle har det så godt som mulig på jobb.

Alle skal være like friske når de kommer hjem som da de kom på jobb! Vi skal også være oppmerksom på at arbeidsmiljøet hos leverandører, av både produkter og tjenester, er tilfredsstillende. Vi skal ikke bare ha en positiv påvirkning innad i selskapet, men også opp måt våre omgivelser. Vi ser også viktigheten med å være engasjert i nærmiljøet og bidra med lokal verdiskapning. Våre selskaper har miljøfaktorer som har reell påvirkning på miljøet, og vi jobber aktivt og samlet for å hele tiden finne de beste løsninger for å tilby tjenester som miniserer vårt miljøfotavtrykk.

Etiske retningslinjer

Etikk er refleksjon over verdi og normer, og med det en begrunnelse for våre valg i dette perspektiv. Målet med forankrete etiske retningslinjer er å skape en felles plattform for TH og dets selskaper. Hva som aksepteres og ikke aksepteres er tydelige nedfelt i selskapene sine personalhåndbøker:

Menneskerettigheter
Menneskerettigheter er grunnleggende rettigheter som tilkommer alle; Uavhengig av rase, farge, kjønn, språk, religion og politisk ståsted. Selskapene skal følge Norsk lovgivning og FN sine veiledende prinsipper for ivaretakelse av menneskerettighetene. Vi skal respektere våre medarbeidere og andres verdighet, personvern og personlige rettigheter. Vi skal også arbeide for at våre samarbeidspartnere etterlever dette.

Arbeidsstandard
Selskapene skal etterleve de krav Norsk arbeidsmiljølovgivning og internasjonale standarder for etisk arbeidsstandard stiller opp. Dette innebærer blant annet organisasjonsfrihet, rett til kollektive forhandlinger, frivillighet i arbeidsforholdet, sikring mot barnearbeid og diskriminering opp mot ordnede lønns- og arbeidsforhold. Vi skal ikke benytte utilbørlige metoder for disiplinær straff.

Svart arbeid
Selskapene har nulltoleranse for «svart arbeid». Ingen i selskapet skal utføre arbeid av denne art. Dette vil kunne få konsekvenser for det ansettes arbeidsforhold.

Miljø
Selskapene skal følge nasjonale og internasjonale miljøstandarder. Vi skal følge føre-var-prinsippet knyttet til forurensning, utslipp og andre miljø- og klimautfordringer. Vi skal i den grad vi har mulighet til det fremme og benytte oss av klima- og miljøvennlig teknologi.

Etikk i forretningsforhold
I selskapene aksepteres ikke korrupsjon, bestikkelser, bedrageri eller annen form for ulovlig forretningsvirksomhet. Vi skal ikke tilby eller akseptere noen form for utilbørlig fordel i hensikt å skaffe forretningsmessige eller personlige gevinster. Vi skal ikke delta i ulovlig prissamarbeid med andre firmaer, og vi tar avstand fra alle former for hvitvasking. Dette gjelder også når vi er i oppdrag for våre kunder.

Medarbeidere
Våre medarbeidere har et selvstendig ansvar for at arbeidet utføres etter våre og kundene våre sine etiske prinsipper. De skal ikke arbeide for eierinteresser i konkurrerende virksomheter, kunder eller leverandører. Egne selskaper og våre kunders forretningshemmelighet skal ikke spres.

Rusmidler
Det er ikke akseptabelt å møte på jobb i ruspåvirket tilstand. Dette gjelder verken i selskapets lokaler eller på oppdrag hos våre kunder. Dette gjelder også inntak av rusmidler i arbeidstiden. Arbeidstaker må ikke benytte rusmidler utenfor arbeidstiden slik at det medfører fravær, utilfredsstillende kvalitet i arbeidstiden eller går utover sikkerhet. Ved arrangementer i tilknytning til arbeid, der alkohol inngår, skal dette foregå ansvarlig og med måtehold.

Integritet og konfidensialitet
Kunde, firma og personalopplysninger skal behandles slik at opplysningenes integritet og konfidensialitet beskyttes.

Forholdet til kunder og leverandører
Arbeidstakerne må opptre høflig og korrekt overfor bedriftens kunder og leverandører. Arbeidstakerne må ikke betinge seg økonomiske fordeler direkte eller indirekte fra personer som de på bedriftens vegne kommer i kontakt med. Ingen skal gi eller ta imot gaver eller oppmerksomheter hvor hensikt eller oppfattelse fra mottaker/avsender kan skape mistanke om et ønske om gjenytelse.

Brudd på våre etiske retningslinjer
Brudd på våre retningslinjer kan medføre disiplinære konsekvenser.

Leverandører og samarbeidsparter
Vi forventer at våre leverandører og andre forretningsforbindelser arbeider målrettet og systematisk for egen etterlevelse av sine etiske retningslinjer. Ved avdekking av alvorlige brudd vil dette få konsekvenser for samarbeidet. Det er selskapene selv som foretar evaluering av det enkelte selskap sine leverandører og samarbeidspartnere. Da rettes det spesielt fokus på menneskerettigheter, lønnsvilkår, korrupsjon og miljø. Her gjør åpenhetsloven og hver enkelt selskap sin aktsomhetsvurdering seg gjeldende.

Etterlevelse
Det forventes at ansatte har et personlig ansvar for å etterleve de etiske retningslinjer som gjelder i det relevante selskap. Det samme gjelder overholdelsen av nasjonale og internasjonale lover og regler som gjør seg gjeldende for den enkelte ansatte i sin rolle. Retningslinjene gjelder i arbeidstiden, på arrangementer i regi av selskapene og i alle sammenhenger hvor den enkelte deltar eller opptrer på vegne av sitt selskap. På tjenestereise gjelder retningslinjene også utenfor arbeidstiden, og det samme gjelder i relasjonen mellom kollegaer utenfor arbeidstiden. Det er ledere i hvert selskap som er ansvarlig for at medarbeidere er godt kjent med de relevante etiske retningslinjer. Spørsmål knyttet til dette kan alltid stilles til nærmeste leder eller HR.


Varsling og forbud mot gjengjeldelse
Vi har som mål å ha en åpen kultur og et godt ytringsklima for bl.a. å skape og beholde en kultur der det er lav terskel for å stille spørsmål, også det som gjelder kritikkverdige forhold. Dette kan eksempelvis knytte seg til brudd på lover, etiske normer og interne retningslinjer. Det er viktig at alle følger de etiske retningslinjene, og alle har derfor også et ansvar for å forebygge brudd på disse gjennom kommunikasjon og tilbakemelding. Brudd, og mulige brudd, skal varsles til nærmeste leder eller i samsvar med metoden for varsling som de etiske retningslinjene legger opp til. Dette er beskrevet av det enkelte selskap sitt «personal-system» under «varsling av kritikkverdige forhold». Gjengjeldelse mot medarbeidere som varsler er forbudt. Medarbeidere som i god tro varsler om mulige brudd på de etiske retningslinjene skal være trygg på at det ikke iverksettes en ugunstig handling, praksis eller unnlatelse som følge av, eller reaksjon på, at det ble varslet.